Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Tedavileri; Ozon Terapi, Kupa Terapisi, Akupunktur ve Medikal Estetik Tedaviler.

Akupunkturun Kanıtlanmış 9 Etkisi

Home  /  Sağlık   /  Akupunkturun Kanıtlanmış 9 Etkisi

Akupunkturun Kanıtlanmış 9 Etkisi

Akupunktur hekimliğine başladığım günden itibaren çoğu hastamda gözlemlediğim değişimler hem bir hekim olarak beni mutlu etmiş hem de olabildiğince şaşırtmıştır. Akupunktur bilinen 6000 yıldır uygulanan bir tedavi yöntemidir. Acus (iğne) ve Punctura (Batırmak) kelimelerinden ismi türemiş olan akupunkturun bilimsel olarak kanıtlanmış 9 yararından ve yazımın sonunda ise yan etkilerinden bahsedeceğim.

Akupunkturun ana temeli ve amacı homeostazis yani insan vücudunun fiziksel ve ruhsal dengesini sağlamaktır. Homeostazis sağlanırsa insan vücudu kendini tedavi etme yetisine sahiptir. Şimdi sırayla yararlarını anlatmaya başlayalım.

Akupunktur Kronik Ağrıların Alevlenmesini Azaltır

Kronik ağrılar erişkin nüfusun %20 gibi bir oranında bulunmaktadır. Her yıl bu sayı %10 artış göstermektedir. Akupunktur yan etkisi en minimal olup hastalara ağrı azaltıcı etki gösteren yöntemdir.

Bunu insan vücudunda sinir sistemi, immun sistem ve hormonları düzenleyerek yapmaktadır. Akupunktur noktalarının uyarılması doğal endorfin ve opioidleri salgılatıp ağrıları hafifletmektedir. Ancak halen akupunkturun bu maddeleri nasıl salgıladığı konusu hipotezdir ve kanıtlanamamıştır.

Elektroakupunktur kasların üzerine uygulandığında dokunun kan dolaşımını arttırır ve kasa fonksiyonunu doğru yağması için uyarılar gönderir. Elektroakupunktur batıda yaşayan akupunkturistler tarafından daha sık kullanılmaktadır.

Kronik bel ve sırt ağrıları toplumda %15 civarında görülür. Yapılan meta-analiz bir çalışmada 22 hasta tedaviye alınmıştır. Bu hastalarda akupunkturun kronik sırt ağrılarında faydalı olduğu kanıtlanmıştır. Ancak akut sırt ağrılarında etkili olduğu gösterilememiştir.

Akupunkturun her zaman plasebo yanı olduğu söylenmektedir. Ancak beyinsel aktivite görüntüleri ile birlikte yapılan çalışmalarda akupunktur yapılan hastaların limbik sisteminde farklı yanıtlar oluşmaktadır. Plasebo grupta ise farklı yanıtlar oluşmuştur. Bu da akupunkturun plasebo dışında etkisi olduğunu kanıtlamış bulunmaktadır.

Osteoartrit (Kireçlenme) 75 yaş kişilerde %80 görülen ve sıklığı giderek artan bir hastalıktır. Eklemlerde ağrı ve hareket kısıtlılığı ile karakterize bir durumdur. Aslında eklem kıkırdağındaki elastik yapılarda yapısal problem oluşup ağrıya neden olur.

2014 yılında yapılan meta-analiz bir çalışmada hastalarda:

• Eklem hareket kısıtlılığında azalma
  • Ağrı sıklığında azalma
  • Hayat kalitesinde artma görülmüştür.
  • Bu çalışmalar bize akupunkturun osteoartrit hastalarında ağrı kesici tedaviye alternatif olarak kullanılabileceğini göstermiştir.

Kanser dünyanın büyüyen problemi olmaya devam etmektedir. Gelişen tedavi yöntemlerine rağmen hala en önemli 2. Ölüm nedenidir. Kanser hastalarında ağrı, mide bulantısı, halsizlik gibi birçok tedavi veya hastalık nedenli ortaya çıkmaktadır.

Yapılan çalışmalarda akupunktur kanser nedenli ağrılarda, mide bulantılarında ve kusmalarda etkili olduğu kanıtlanmıştır. Ayrıca gebelerde kullanılan gebelik mide bulantısında etkili olan bileklikler akupunktur noktaları üzerine basınç yaparak etkilerini göstermektedir.

Akupunktur beyinde serotonin, endorfin ve diğer doğal ağrı kesici hormonları salgılamaktadır. Akupunktur özellikle hipotalamus üzerine etki sağlayarak endorfinler ve seratonin salgısını arttırmaktadır. Akupunktur özellikle kemoterapiye bağlı periferal nöroterapilerde kullanılmaktadır ancak yeterli sayıda çalışma bulunmamaktadır.

Migren ve Başağrısı Tedavilerinde Tedavi Edicidir

Akupunktur tedavisinin migren hastalarında ağrıyı azaltma, ağrı şiddetinde azalma, ağrı sıklık süresini uzatma gibi etkileri bulunmaktadır. 2016 yılında yapılan çalışmalarla bu söylenilen etkiler kanıtlanmıştır. Ağrı şiddetinde ağrı skala skoruna göre %40 ila %60 arası azalma belirtilmiştir. Aralıklı görülen migrende plasebo grubuna göre akupunktur yapılan grupta iyileşme daha hızlıdır.

Uykuyu Düzenler

Akupunktur beyin aktivitelerinde ve hormonlarda değişiklikler sayesinde uykularda düzenleme sağlarlar. Metabolik aktivite ve kalp hızını azaltır. Bu sayede uykuyu dengeler. Parasempatik sistemi aktive eder, sempatik sistemi inaktive eder. Bu sayede uykusuzluk hastalarında fayda sağlanmıştır. Uyku apnesi hastalarında rahatlamayı sağlamıştır. Horlamayı azaltıcı etkisi vardır.

Moral Verir

Akupunktur seratonin ve endorfin nörotransmitterlerini arttırarak kişinin Moralini düzeltir. Hayvan çalışmalarında hipokampus üzerinden etkisini göstermektedir.

Anksiyeteyi Azaltır

Akupunkturun anksiyete üzerine belirgin faydaları olduğu hem hayvan hem de insanlar üzerine yapılan çalışmalarla kanıtlanmıştır. 2 vaka sunumlu çalışmada genç erkek bireylerde bulunan anksiyete tedavisinde akupunkturun belli noktalar kullanıldığında etkisinin belirgin olduğu ve anksiyeteyi azalttığı gösterilmiştir.

Beyinde İnflamasyonu Azaltıp Depresyonu Azaltır

Bir önceki makalemizde değindiğimiz gibi akupunktur depresyonla birebir ilişkili olan inflamasyonlu hastalarda inflamasyonu baskılayarak depresyonu engeller. Akupunktur özellikle beynin bazı bölgelerinde kan akımını değiştirerek, stres hormonlarını azaltıp depresyon tedavisinde fayda sağlar.

Stres Bağımlı Kan Basıncını Düşürür

Stres kan basıncını dolayısıyla tansiyonu arttırır. Yapılan çalışmalarda uygun nokta seçimi yapılan hastalarda akupunktur kan basıncını belirgin düşürmüştür. Bu konuda en mantıklı açıklama kaslarda bulunan sensöral nöronları uyarıp sinir sistemi üzerinde endorfin ve ağrı kesici diğer hormonların kalp üstündeki etkisinden yararlanılmaktadır. Ayrıca parasempatik aktiviteyi arttırarak kalp hızında azalmayı sağlar.

Bağışıklık Sistemini Güçlendirir

Öncelikle vücuda giren akupunktur iğnesi immun bir yanıt oluşturur. Akupunktur özellikle beyaz kan hücrelerini arttırıp, immün sistemi aktifler. İmun mekanizmalar örnek olarak hücrelerin hareketi (Kemotaksis), Fagositoz, lenfositlerin gelişmesi, ve Natural Killer(Doğal Savunma) hücre sayısının belirgin artış gösterdiği kanıtlanmıştır.

Kulak Akupunkturu Kilo Vermede Yararlı Mı?

Akupunktur kliniğime başvuran hastalarımın %40-50 arası kilo verme ve fazlalıklarından kurtulma amaçlı başvurmaktadır. Öncelikle akupunktur hipotalamus üzerinden açlık hissini baskılar. Buna ek olarak serotonin seviyesini arttırarak mide kaslarını gevsetir ve açlık nedeniyle oluşan Mide Kazıntılarını durdurur. Yapılan bir çalışmada çift taraflı kulak akupunkturu yaptıran obez olmayan hasta grubunda akupunktur tedavisinin belirgin kilo verdirdiği saptanmıştır. Ancak kilo vermede akupunkturun yardımcı bir yöntem olduğunu bilmek gerekir. Kilo vermede uygulanması gereken birçok farklı strateji bulunmaktadır. Bu stratejilerden bir önceki makalemizde uzunca bahsetmiştik.

Gelelim akupunkturun yan etkilerine Akupunktur tedavisi öncelikle eğitim almış ve steril tedaviler yapan tıp doktorları tarafından uygulanmalıdır. 2000-2009 yılları arasında toplam 95 vakada yan etki bildirilmiştir. Bunların çoğunluğu asya kıtasından bildirilmiştir. Görülme sıklığı 10000 de 0.01 ‘dir. En çok görülen yan etkiler terleme, aşırı yorgunluk hissi, mide bulantısı, iğnelenen noktalarda ağrı, üşüme hissidir. Steril ortamlarda yapılmayan akupunkturun enfeksiyona yol açma riski vardır. Özellikle iğne korkusu olarakta bilinen iğnelendiği zaman baş dönmesi bayılma gibi şikayetleri bulunan hastalarda daha dikkatli olmak gerekmektedir. Buna ek olarak elektroakupunktur tedavisi özellikle kalp pili olan hastalarda uygulanmamalıdır.